„Perspektiva postizanja alternativnog rešenja u vezi sa uvođenjem dodatnih carina na kineske električne automobile u EU pružiće potrebnu zaštitu kako bi se izbeglo eskaliranje trgovinskih tenzija između ova dva ekonomska giganta“, prenosi „Čajna dejli“ stav neimenovanih kineskih analitičara.
Osim toga, list navodi i da se Kina i EU približavaju kompromisu po pitanju carina i da to ne bi koristilo samo industriji električnih vozila sa obe strane, već bi, kako je navedeno, doprinelo i širem bilateralnom ekonomskom odnosu Kine i EU.
Podsetimo, EU je 29. oktobra uvela dodatne carine na uvoz kineskih električnih automobila. Ovoj odluci EU prethodila je višemesečna istraga, sprovedena zbog navodne sumnje da Kina na nedozvoljen način subvencioniše proizvodnju električnih automobila.
Dodatne carine na uvoz kineskih električnih automobila uvedene su do stoope od 35,3 procenta na period od pet godina. Pomenute dodatne carine uvedene su uz zadržavanje standardne carine od 10 procenata.
Uprkos ovom u javnosti nepopularnom potezu EU, tehnički timovi Pekinga i Brisela održali su, od 2. do 7. novembra, 5 rundi pregovora u Pekingu, a potom su dodatno razgovarali i onlajn, posredstvom video linka.
Prema mogućem aranžmanu, koji je pomenuo Bernd Lange, Kina bi pristala na obostrano prihvatljivu izvoznu cenu i količinu svojih električnih vozila, u zamenu za ukidanje dodatnih carina u EU.
Izvor upoznat sa situacijom rekao je ranije ovog meseca za „Čajna dejli“ da su Kina i EU postigle „tehnički konsenzus“ nakon pomenutih pregovora, posebno u vezi sa okvirom za sporazum o obaveznim cenama i implementacionim mehanizmom.
„Na osnovu napretka, obe strane su izrazile spremnost da se usredsrede na pregovaranje o pitanjima u vezi sa njihovim ključnim interesima i postignu uzajamno koristan dogovor“, naveo je izvor „Čajna dejlija“.
List navodi da ni Evropska komisija, ni Ministarstvo trgovine Kine nisu komentarisali Langovu izjavu.
„Ukoliko bude finalizovan, dogovor bi mogao da zadovolji zahteve EU u pogledu zaštite svog automobilske sektora, dok bi istovremeno sprečio nametanje visokih carina na kineske uvozne električne automobile“, rekao je Sang Bajčuan, dekan kineskog Instituta za međunarodnu ekonomiju na Univerzitetu međunarodnih poslovanja i ekonomije.
Sporazum o obaveznim cenama mogao bi da pruži privremeno olakšanje za evropske proizvođače automobila, ali je Sang Bajčuan naglasio da izgradnja „lokalnog vrednosnog lanca“ koji bi zaista podržao održiv rast evropske industrije električnih vozila predstavlja dugoročnu težnju.
„Jednostavno suzbijanje snabdevanja iz Kine nije izlaz“, rekao je Sang, dodajući da evropske kompanije treba da procene svoju konkurenciju i saradnju sa kineskim firmama na smireniji i racionalniji način.
„Prema izveštaju Međunarodne agencije za energiju iz aprila, Kina trenutno dominira lancem snabdevanja baterijama, sa gotovo 85 procenata globalnih kapaciteta za proizvodnju baterijskih ćelija“, podseća list „Čajna dejli“.
Cuej Hungđijan, direktor Centra za studije Evropske unije i regionalni razvoj na Pekinškom univerzitetu stranih jezika, izjavio je ovim povodom da izjava pomenutog zvaničnika EU pokazuje želju da se postigne konsenzus sa Kinom, u što kraćem roku.
Logično je pretpostaviti i da EU i te kako ima razloga da što pre relaksira svoje veoma zategnute trgovinske odnose sa Pekingom, nakon smene u Beloj kući. Eskalacija trgovinskih tenzija sa Pekingom Briselu bi lako mogla da nanese veoma teške ekonomske posledice, dok bi, takoreći u isto vreme, Brisel mogao da se nađe na meti novih ekonomskih pritisaka, čak i sankcija nove američke administracije.
U isto vreme, kineska vlada, u skladu sa vlastitim propisima, uvodi privremene antidampinške mere na određene uvoze brendija iz EU, kako je najavljeno početkom oktobra, a u toku su i antidampinške istrage u vezi sa uvozom svinjetine, nusproizvoda od svinjetine i mlečnih proizvoda iz EU.
Pored toga, kineski zvaničnici razmatraju uvođenje viših carina na uvoz vozila sa motorima velikog obima na fosilna goriva iz EU.
Stoga, neka vrsta kompromisa na planu dodatnih carina uvedenih na uvoz kineskih elektromobila dobro bi došla pre svega EU, a tek potom Kini koja u toj vrsti trgovinskog nesporazuma nije ni želela da učestvuje.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI