TikTok je bio široko korišćen od strane favorita na prošlonedeljnoj predsedničkoj izbornoj trci u Rumuniji.
Rumunski Nacionalni audiovizuelni savet zatražio je od Evropske komisije da pokrene zvaničnu istragu o ulozi platforme TikTok u rumunskim predsedničkim izborima, potvrdio je portparol EU za Euronews.
– Komisija je u bliskom kontaktu sa rumunskim koordinatorom za digitalne usluge, ANCOM-om, Nacionalnom agencijom za upravljanje i regulaciju komunikacija – rekao je portparol, dodajući da Komisija „prati razvoj situacije.”
Desničarski kandidat Kalin Đorđesku, koji je trku vodio kao nezavisni kandidat, pobedio je u prvom krugu sa 22,95 odsto glasova, zahvaljujući snažnom prisustvu na TikToku. Reformistkinja Elena Laskoni iz stranke Savez za spas Rumunije (USR) zauzela je drugo mesto sa 19 odsto glasova, a njih dvoje će se suočiti u drugom krugu za dve nedelje.
Najveće onlajn platforme u EU, uključujući TikTok, Metu i X, moraju da poštuju pravila transparentnosti prema Zakonu o digitalnim uslugama (DSA), koji je stupio na snagu u avgustu 2023. Evropska komisija je početkom godine donela smernice za platforme o tome kako mogu da ublaže sistemske rizike uoči i tokom izbora.
TikTok je objavio da je uklonio 88 oglasa u Rumuniji zbog kršenja pravila o političkom sadržaju, što je činilo 3,1 milion prikaza na platformi, navodi se u izveštaju Bugarsko-rumunskog observatorijuma za digitalne medije o korišćenju društvenih mreža tokom izbora.
Iako TikTok zvanično zabranjuje sve oblike političkog oglašavanja i sponzorisanog sadržaja koji promovišu političke entitete ili ciljeve, u praksi nalozi povezani sa političarima i partijama nisu ograničeni u korišćenju funkcija monetizacije, navodi se u izveštaju.
Portparol TikToka za Euronews je izjavio:
– Aktivno sprovodimo naša Pravila zajednice protiv dezinformacija o izborima i obmanjujućeg ponašanja. Proaktivno smo sarađivali sa Izbornom komisijom kako bismo pokrenuli Centar za izbore unutar aplikacije i pružili pouzdane informacije našoj zajednici u Rumuniji. Ne prihvatamo plaćene političke oglase i zahtevamo da svi poštuju naša pravila, koja kontinuirano sprovodimo.
Izvor političkih informacija
Prema analizi Observatorijuma, društvene mreže postale su glavni izvor političkih informacija za Rumune, a TikTok se posebno istakao kao ključna platforma za „razočarane birače koji se ne osećaju predstavljenim ni od strane političara ni od strane medija.”
Đorđesku, poznat po proruskog retorici i antivakcinalnim porukama tokom pandemije, nije javno otkrio budžet svoje kampanje, niti izvore finansiranja.
U martu su u EU usvojena nova pravila o transparentnosti i ciljnom političkom oglašavanju kako bi se suzbila manipulacija informacijama i strani uticaj na izbore.
S druge strane, glavni kandidati su ulagali u reklame na Meta platformama kao što su Facebook i Instagram, koje su nekada bile zlatni standard za ciljanje birača, navodi se u izveštaju baziranom na podacima Meta arhive oglasa.
Marčel Čolaku, aktuelni premijer Rumunije iz Socijaldemokratske partije (PSD), potrošio je najviše – 5,1 milion leja (oko milion evra) na 4.289 oglasa, ali nije prošao u drugi krug.
Ni Džordž Simion iz desničarske Alijanse za ujedinjenje Rumuna (AUR), koji je potrošio 1,7 miliona leja (341.500 evra) na 965 oglasa, nije prošao dalje. Elena Laskoni zauzela je treće mesto sa 1,2 miliona leja (241.114 evra) i 835 oglasa, pipe Euronjuz